Followers

Friday, June 3, 2011

bila mereka berbangga~


maaf.
ye terlebih dahulu aku mohan maaf andai ape yang aku kata membuat sesiapa tidak puas hati.
perempuan sekarang makin sakit.
ye sakit dari segi akhlak.
aku tahu bagi mereka yang tak setuju akan dikata aku pun belum tentu bagus.
ye aku tahu.
aku pun tak sebagus mana.
tidak sebaik mane.
ini cuma sebagai peringatan kita sebagai seorang perempuan.
mungkin ade yang kata, kenapa hanya nak tegur perempuan sahaja.
sebab aku kaum hawa. kita sama2 ingatkan satu sama lain.

perempuan sekarang bangga bila lakukan yang dilarang
mana letak malunya?
bangga bila tiada akhlak.
bangga bila tiada asas agama
bangga bila berkepit kehulu kehilir dengan jantan.
dan yang teruknya bangga bila tiada dara.
sedarlah wahai perempuan.
tiada apa yang patut dibanggakan.
belajar belum habis, ilmu sekangkang kera.
sedihnya, umur masih muda.
barang yang berharga sudah hilang.
maruah sudah tiada.
manusia sering melakukan kesilapan.
bila sedar diri dah salah, kembali lah betulkan apa yang patut.
jangan masih berada di takuk yang lama.

pasti ada yang kata.
cermin diri dahulu baru lah tegur orang lain.
ye aku tahu.
aku pergi sekolah. aku belajar bahasa melayu.
macam aku kata tadi ini cuma peringatan.
sama2 ingat kan. aku pun tak baik mana.
sudah2 lah bermegah. fikir baik2.:)

nota: sekali lagi aku mohon maaf. ye lah takut ada yang marah pula. takut ade yang tak suka.
kita cuma saling ingat satu sama lain. kalau itu pun salah. maaf lah lagi.
dah bace, komen la ye. tekan like sekali.:)

9 comments:

Lily said...

setuju sgt2. mcm gmpang, bangga takde dara -,-

isma said...

ermmm... setiap orang ada lakukan kesilapan... dekatkan diri dengan allah...:)

duniapadamataaku said...

lily. ye tahu takpe

duniapadamataaku said...

isma. ye betul. tapi mereka ni taknak.

Efipurpleshine said...

setiap orang akan ada kesilapan dalam hidup masing2..
segala tindakan terletak ditangan individu tu sendiri..
mana yang sedar dengan kesilapan diri sendiri,segeralah bertaubat kepada yang Maha Esa..mereka yang masih terumbang ambing dengan dunia keseronokannya kita doakan mereka dpat hidayah dan petunjuk dari Allah dengan cepat..kita didunia hanya sementara..^^

duniapadamataaku said...

ye kak fi. :)

duniapadamataaku said...

ye kak fi. :)

haNnmEan said...

terima kasih untuk peringatan tu..insyaalllah moga2 kita dijauhkan dari perkara2 yg keji..amiin!

duniapadamataaku said...

amin. :)